تبلیغات
کار وفناوری زابل - نیازهای تغذیه ای در سنین مدرسه
 
کار وفناوری زابل
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زهرا سنچولی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دوران جنینی و سال اول تولد از مهمترین دورانهای رشد یک کودک است که کمبود مواد مغذی در این دوران در سایر دورانها غیر قابل جبران می باشد

دانش آموزان مدرسه این دوران مهم را پشت سر گذاشته اند

توجه به رشد و تغذیه در سنین مدرسه اهمیت دارد زیرا:

نیازهای غذایی دانش آموزان به دلیل سرعت رشد افزایش پیدا میكند.

دوران مهم شكل گیری عادات غذایی و شیوه زندگی است.

تغذیه ی صحیح در توانمندیهای ذهنی مناسب دانش آموزان نقش مهمی دارد

کلید های تغذیه دانش آموزان:

کمبود های تغذیه ای کودک را از رشد بالقوه اش باز می دارد و موجب کاهش سرعت رشد جسمی وتوانمندی ذهنی آنها می شود.

سرعت رشد کودکان و دریافت روزانه آنها از نظر انرژی و مواد مغذی و بطور کلی مقدار غذای مصرفی روز به روز متغیر است .

در این دوران اشتهای کودک راهنمای خوبی برای دریافت انرژی ومواد مغذی مورد نیاز است.

استرس می تواندروی اشتهای کودک تاثیربگذاردکه در صورت تداوم می تواند مشکل ساز باشد.

نیازهای تغذیه ای در دانش آموزان :

انرژی :

در دوران مدرسه رشد كودكان نسبتاً یكنواخت است و سال های آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است.بدلیل تفاوت در اندازه بدن،میزان تحرك و سرعت رشد،نیاز به انرژی متفاوت است.

باید از گروه نان و غلات مانند:نان،برنج،ماكارونی در برنامه گنجانده شود.مصرف بیسكویت،كیك و كلوچه به عنوان میان وعده بخشی از انرژی را  تامین می كند.

تنقلات مانند برنجك ،گندم برشته یا كره، خامه ، سرشیر منابع انرژی دیگرند.

پروتئین :

برای نگهداری، ترمیم بافتها، سنتز سلولها و بافتهای جدید مورد نیاز است.

 تركیبی از پروتئین گیاهی و حیوانی می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین كند و اسیدهای آمینه ضروری را به بدن برساند. شیر، گوشت، تخم مرغ و در میان وعده نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ، كتلت، شیر و كیك منابع پروتئین هستند.

ویتامینها و املاح :

در واکنش ها ی متابولیک نقش حیاتی دارند و از طریق برنامه ی غذایی روزانه باید به بدن برسند.نیاز به آن ها اغلب متناسب با انرژی دریافتی یا سایر مواد مغذی است.

برخی از ویتامین ها و املاح در دوران رشد نقشی اساسی دارند که شایع ترین آن ها عبارتند از ویتامین ها ی A  و D  و املاح ید،آهن و کلسیم.

ویتامین D :

در تنظیم جذب و متابولیسم كلسیم در استخوانها نقش دارد.

مهمترین منبع آن نور مستقیم آفتاب می باشد.

با توجه به این که دانش آموزان در سنین رشد هستندکمبود این ویتامین رشد استخوانی آنها را مختل میکند

تشویق دانش آموزان به ورزش و بازی در فضای باز باعث تامین این ویتامین میشود

آهن :

مقدار مورد نیاز به سرعت رشد،ذخایرآهن بدن و قابلیت جذب آن از منابع غذایی بستگی دارد.نیاز به آهن در دوران رشد افزایش می یابد آهن روزانه مورد نیاز یك كودك10 ساله به اندازه یك مرد بالغ است. بهترین نوع آهن قابل جذب در گوشت،مرغ،جگر می باشد.منابع دیگر : حبوبات،غلات،سبزیجات و زرده تخم مرغ

برای افزایش قابلیت جذب آهن موجود در منابع گیاهی بهتر است همراه آنها منابع ویتامین C مصرف كرد،مانند:میوه یا آبمیوه یا سالاد همراه غذا

كم خونی فقر آهن و اثر آن بر قدرت یادگیری

كودكان در سنین مدرسه خصوصا اگر متعلق به خانواده هایی   كه از نظر اقتصادی،اجتماعی در سطح پایینی هستند، باشند،به درجاتی از فقر آهن و كم خونی ناشی از آن مبتلا می شوند.

علائم فقرآهن: بی تفاوتی،خستگی،بی حسی،كاهش قدرت   یادگیری،عدم تمایل به فعالیت های فیزیكی و ورزش

کلسیم :

نه تنها برای استحکام دندانها و استخوانها بلکه برای رشد استخوانهای جدید ضروری است ودریافت کافی آن در جلوگیری از پوکی استخوانهادر بزرگسالی حایز اهمیت است

شیر،لبنیات،بستنی و میان وعده هایی مانند: نان و پنیر، نقش قابل توجهی در ساختار استخوانهایی سالم و قوی دارد. نوشابه های گازدار حاوی مقدار زیادی فسفر هستند،مصرف بیش از اندازه آنها در جذب كلسیم اختلال ایجاد می كند و باعث كمبود آن می گردد.

كمبود ید بر یادگیری،مهارتهای فكری و ذهنی اثر غیرقابل تردیدی دارد.

اهمیت صرف صبحانه :

چون تغذیه صحیح بر میزان قدرت یادگیری موثر است، در نتیجه افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملكرد مغز و در نتیجه یادگیری می شود.

 اگر مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطح مطلوب دشوارتر می شود و یادگیری و تمركز حواس مختل می گردد.

می بایست شام در ساعات ابتدای شب صرف شود و ساعات خواب معین و منظم باشد.

والدین باید سحرخیزی،ورزش و نرمش صبحگاهی و صبحانه خوردن در محیط گرم خانواده را به فرزندان بیاموزند.

فرنی،برنج،عدسی،حلیم،نان و پنیر و گردو،نان و تخم مرغ،نان و كره و مربا،نان و كره و خرما و... نمونه هایی از یك صبحانه سالم و مغذی اند.

میان وعده ها :

كودك در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به دو میان وعده نیاز دارد.

 تنقلات كم ارزش غذایی مانند: چیپس،پفك و .... حذف گردد.

انجیر خشك،توت خشك،بادام،پسته،گردو،برگه زردآلو و انواع میوه ها مانند : سیب، پرتقال،نارنگی،هلو،زردآلو و سبزی هایی نظیر:هویج،كاهو،خیار و انواع ساندویچ های سالم مثل نان و پنیر و گردو و ... از میان وعده های مناسب می باشند.

عرضه مواد غذایی در بوفه مدرسه:

مواد غذایی كه در بوفه عرضه می شوند، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دانش آموزان و ایجادعادات غذایی مناسب در آنها دارد.

لیست  مواد خوراكی غیر مجاز( انواع پفك ها،یخمك،آدامس و ....)  در معرض دید دانش آموزان نصب گردد.

مواد غذایی كه عرضه می شود، می بایست دارای پروانه بهداشتی و علامت استاندارد بوده و تاریخ مصرف و انقضای آن كنترل گردد.


انواع تنقلات سنتی ماننند: نخودچی، كشمش،خرما و .... نیز از جمله مواد غذایی مفید می باشند.


رفتارهای تغذیه ای نامطلوب :

خودداری از خوردن گوشت

خودداری از مصرف شیر و لبنیات

خودداری از مصرف سبزی ها

افراط در مصرف شكلات و شیرینی

مصرف بی رویه تنقلات غذایی كم ارزش

تمایل به مصرف Fast food

بسیاری از بیماریهای دوران بزرگسالی مانند بیماریهای قلبی ،فشار خون ،افزایش چربیهای خون ،دیابت و انواع سرطانها به نحوه ی تغذیه ارتباط دارند و با توجه به اینکه بسیاری از عادات غذایی از کودکی شکل می گیرند ،پس ایجاد عادات صحیح غذایی در دانش آموزان نقش مهمی در این زمینه دارد





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 11 دی 1391
زهرا سنچولی
جمعه 24 شهریور 1396 05:58 ق.ظ
I was suggested this web site by my cousin. I'm not sure whether this post
is written by him as no one else know such detailed about my trouble.

You're incredible! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر